2009-05-11

ICA - Miljövänlig helikopterreklam?

Kanske såg ni den själv eller kanske har ni hört talas om det efteråt, helikoptern som helgen den 25-26 april flög över Göteborg och därefter under ytterligare fem dagars tid har synts över flera svenska storstäder med en stor hängande reklambanner för ICA?
Jag har min privata uppfattning vad jag tycker om denna nymodighet som nu kommit till Sverige men vi har alla våra olika uppfattningar och det respekterar jag. Vad jag däremot har väldigt svårt för är hur företaget bakom reklamen försöker försvara sig efter att ha kritiserats i media och av lojala kunder.

Såhär säger ICA till sitt försvar: ”
En helikopter är inte en så stor miljöbov som man kan tro. Utsläppet motsvarar en större bil i stadstrafik."
Okej, stämmer verkligen detta?
Direkt känner nog många av oss att detta inte känns riktigt troligt, men hur många av oss tar sig tid att vara kritiska och verkligen utreda hur det ligge till?
Baserat på min kunskap om fordonsdynamik så blev det direkt rött ljus för detta påstående från ICA som helt uppenbart är en ren och skär lögn. Lyckligtvis är detta också uppgifter som lätta kan kontrollera, så här följer en redovisning av korrekta fakta som tyvärr får ICA att tappa trovärdighet i min värld.

En större personbil, vi tar en Volvo XC90 V8 som exempel, drar i stadstrafik utan större köer vid normal lugn körning under 27 liter/100km. Officiell förbrukning vid stadskörning är till och med "låga" 20 l/100km. Hastigheten vid stadskörning är i medel sällan över 30 km/h, så med andra ord förbrukar denna mycket bränsletörstiga personbil under 8 liter bränsle per timma.

För att hitta motsvarande information för en helikopter av aktuell typ så besöker vi Bell Helicopter och tittar på specifikationen för deras minsta modell av JetRanger III
Bell 206B3.
I denna framgår det att helikoptern har en maximal flygtid vid så kallad ”Loiter” på 4,7 timmar vid användning av allt bränsle inklusive reserv. ”Loiter” betyder fritt översatt "hänga" eller "driva omkring" och är den typ av flygning som för en helikopter ger längst tid i luften. I fallet med JetRanger erhålls maximal flygtid vid en flyghastighet på 96 km/h, långsammare eller snabbare flyghastighet minskar den maximala tiden som helikoptern kan vara i luften. Bränsletanken på denna helikopter rymmer 344 liter inklusive reserv.

Vid den aktuella typen av flygning med en under helikoptern hängande stor reklambanner så kan man inte flyga i en hastighet av 96 km/h utan hastigheten måste var betydligt lägre. Detta plus påverkan av den vikt och det stora luftmotstånd som reklamsläpet medför ökar drastiskt helikopterns bränsleförbrukning, men för att hålla det hela enkelt räknar vi här endast med en marginell förbrukningsökning jämfört med optimal Loiter för att främst testa trovärdigheten hos påståendet från ICA.

Om helikoptern vid Loiter förbrukar 344 liter på 4,7 timmar så innebär det en förbrukning på 73 liter per timma. Vi räknar nu upp denna siffra till 80 l/h för att kompensera för att flygningen var långt ifrån optimal Loiter, men i verkligheten var förbrukningen eventuellt ännu lite högre. Redan nu så ser vi dock att helikoptern förbrukar tio gånger så mycket bränsle som personbilen i stadstrafik förbrukar på samma tid och alltså har vi redan nu bevisat att ICA inte håller sig till sanningen när de påstår att de två fallen skulle vara likvärdiga.

Men vad förbrukar då helikoptern per kilometer? Det är svårt att uppskatta hastigheten hos en reklamflygande helikopter, men troligtvis flög den inte fortare än 40 km/h. Detta skulle då ge en förbrukning på runt 200 l/100km, att jämföra med 27 l/100km för den stora törstiga personbilen vi valde att jämföra med.
Det kan tänkas vara så att ICA bara har fått information om vad en helikopter har för lägsta bränsleförbrukning per kilometer, så låt oss titta lite närmare på det. Vid normal flygning med denna helikopter utan reklamsläp så uppnås lägst förbrukning per kilometer vid LRC (Long Range Cruise), dess optimala hastighet för lång distans som ligger någonstans runt 200 km/h, vilket ger en räckvidd på 837 km vid flygning på 1500 meters höjd. Detta ger då en lägsta bränsleförbrukning på 41 l/100km, alltså fortfarande något mer än personbilen i stadstrafik.

Om ni missade ICA-reklamen så kan ni se hur det såg ut på YouTube.


Ser det lättfluget ut?
Inte direkt va, så räkna med att det förbrukar betydligt mer bränsle än detta snabba överslag som vi gick igenom ovan antyder. Piloten själv säger det på ett mycket tydligt sätt i detta inslag på
Sydsvenskan TV. I detta inslag säger också en representant för Look Media att budskapet på bannern skulle kunna uppfattas på upp till en mils avstånd. Detta framstår som en kraftig överdrift eftersom texten på bannern blev svårläst redan på några kilometers avstånd.

Man får tycka vad man vill om detta sätt att göra reklam, men att gentemot sina kunder försvara det man gör med lögner och uppenbart felaktiga påstående som ICA gör är inte okej!

Vi studerade endast ICA:s påstående om helikopterreklam ur perspektivet bränsleförbrukning och utsläpp av koldioxid, men hur ligger det till med övriga utsläpp för en modern helikopter på 2000-talet? Tyvärr är dessa uppgifter inte lika lätta att komma över som för personbilar där tillverkarna gladeligen delar med sig av informationen i kriget om bilköparna. Så hur det ligger till med olika typer av fordons utsläpp ber jag att få återkomma till i ett senare inlägg i denna blogg.

Källor: ICA, Look Media, Bell Helicopter, Volvo Cars

2 kommentarer:

Måns sa...

Jovisst. Lite lätt hyckleri att ha miljöprofil och sedan göra reklam med helikopter. Dessutom så är ju inte alla helikoptrar såpass nya som den du räknade på, äldre helikoptrar kan ha ännu sämre bränsleekonomi. Plus då en helt annan sak, den bullrar nått enormt, det är rätt störande när den hänger uppe i luften snett ovanför huset.

Hydrazine sa...

Jag hoppas att ICA tänker en gång extra innan de tar till denna metod igen, men tyvärr har man nu som stort bolag brutit isen och vi kan nog därför vänta oss att många andra testar denna nymodighet framöver.
I andra länder är det vanligt förekommande och helikopterbranschen i Sverige räknar med reklamflygning som en växande verksamhet framöver.