2009-05-11

Sverige - 2 år utan skrotningspremie

Den 31 maj 2007 var då man i Sverige senast som ägare av en gammal bil kunde åka till en bilskrotningsfirma och få pengar från staten som ”tack för hjälpen”. I denna artikel tänker jag analysera vad som har hänt med den svenska fordonsflottan efter detta datum och varför en ny skrotningspremie krävs. Frågan som är vettig att ställa är nämligen om utskrotningen av gamla bilar fungerar utan skrotningspremie.

Fram till en dag i januari 2007 levde de flesta svenskar i tron att skrotningspremien som funnits sedan länge skulle fortsätta att existera, den sågs närmast som en förutsättning för att locka bilägare att lämna sin bil till skrotning istället för att låta den stanna kvar på gården. Det som regering och riksdag bestämde nu var att fonden med medel för skrotningspremien bara skulle betala ut pengar till bilar tillverkade före 1989 och samtidigt klargjordes att skrotningsfonden skulle upphöra helt inom en snar framtid. Så i slutet av april blev det offentligt att kvarvarande medel i fonden på drygt 220 miljoner skulle betalas ut i form av ett höjt belopp om 4 000 kr till bilar tillverkade före 1989 fram till och med 31 maj. Efter detta datum upphörde skrotningspremien och även dessa äldre bilar skall nu tas om hand på det sätt som redan varit aktuellt för nyare bilar baserat på det så kallade producentansvaret, vilket innebär att tillverkarna är skyldiga att utan kostnad ta hand om och skrota bilarna efter att de tjänat ut.

Med höjd premie och den först till kvarn situationen som gällde så blev det rusning till skrotfirmorna som fick bråda dagar när många tog sista chansen att bli av med sin gamla bil och samtidigt få mer för den än dess värde på marknaden.
I maj 2007 skrotades så hela 52 133 bilar att jämföra med ett medeltal på strax över 20 000 per månad åren dessförinnan och runt 10 000 bilar per månad därefter, en låg nivå som består även under finanskrisens år 2009.

Under 2008 skrotades i realiteten endast 142 219 bilar att jämföra med 265 272 stycken under 2006. År 2006 var det sista hela året då den normala skrotningspremien gällde och det året nyregistrerades 313 822 bilar och totalt 290 245 avregistrerades. I dessa siffror ingår både import och export utöver nybilsförsäljningen och skrotningen och i stort var marknaden i balans. I januari 2007 var det 53 000 fler bilar i trafik än i januari 2006 och alltså minskade mängden avställda bilar med drygt 29 000.
År 2008 däremot så är situationen en helt annan. 276 344 bilar nyregistrerades och endast 178 955 avregistrerades. Detta samtidigt som antalet bilar i trafik ökade med knappt 24 000. Resterande bilar hittar vi istället som avställda, en siffra som under året ökade med nästan 72 000 bilar.
Jämför man januari 2009 med januari 2007 så var det 2009 bara 75 281 fler bilar i trafik men hela 121 716 fler som var avställda. Ett normalt år minskar antalet avställda bilar när våren kommer och entusiastbilarna plockas ut för säsongen, men 2009 ökade antalet avställda fordon från mars till april.

Antalet avställda fordon hade en tydlig bottennotering i juli 2007 efter skrotningskampanjen i maj som i rapporteringen delvis spillde över på juni. Sedan juli 2007 har antalet avställda bilar ökat med långt över 100 000.
Antalet skrotade bilar minskar och antalet avställda bilar ökar – Detta tyder på att bilar ställs av istället för att skrotas. Var alla dessa bilar står är omöjligt att avgöra, men klart är att statistiken tyder på att bilar som eventuellt borde skrotas istället sparas. Kanske finns det personer som iskallt räknar med att en skrotningspremie återkommer och att skrotet kan bli guld värt som ute i övriga Europa.

Enligt EU-organet ACEA så hade Sverige den 1 januari 2007 en fordonspark som till 37,3% var äldre än 10 år. Detta skulle då motsvara 1,57 miljoner bilar om siffran bara omfattar de fordon som var i trafik. För ACEA finns inget skäl att räkna bilar som inte är i trafik, så med andra ord finns där ett mörkertal i form av säsongsavställda och permanent avställda fordon.
I april 2009 uppger Renault i en egen skrotningskampanj att det i Sverige rullar 2,5 miljoner bilar som är äldre än 10 år. Trots att man skriver ”rullar” så måste den nämnda siffran även innefatta fordon som inte är i trafik eftersom den annan inte går att få ihop med uppgiften för 1 januari 2007 från ACEA.
Slutsatsen efter en grov analys av försäljningen under 1997 och 1998, skrotning av dessa årsmodeller under perioden 1998-2008 samt nyregistreringar och avregistreringar under 2007 och 2008 är att antalet fordon som var äldre än 10 år ökade med cirka 118 000 bilar från januari 2007 till januari 2009, samtidigt som antalet avställda fordon ökade med 118 234.
Naturligtvis är det till viss del en slump att den uppskattade föråldringen av fordonsparken så väl sammanfaller med ökningen av antalet avställda fordon, men likväl är det i slutändan mycket troligt att det är bland de avställda fordonen som man återfinner många bilar som borde ha skrotats.

Det tycks alltså vara uppenbart att bilmarknaden inte riktigt förmår att rensa sig själv på gamla bilar utan en statlig skrotningspremie. Hur en sådan bör se ut återkommer jag till inom en snar framtid.

Alla data som denna analys bygger på är hämtade från SCB och Bil Sweden.




För att få en övergiven skrotbil omhändertagen, kontakta din kommun.
Håll Sverige rent



Inga kommentarer: